Megtanultuk-e a leckét? Tanulságok a divatipar szerepéből a COP26-on |
53836
post-template-default,single,single-post,postid-53836,single-format-standard,edgt-core-1.4,ajax_leftright,page_not_loaded,,vigor-ver-3.2, vertical_menu_with_scroll,smooth_scroll,wpb-js-composer js-comp-ver-6.7.0,vc_responsive
 

Megtanultuk-e a leckét? Tanulságok a divatipar szerepéből a COP26-on

Megtanultuk-e a leckét? Tanulságok a divatipar szerepéből a COP26-on

Az ENSZ Éghajlatváltozási Konferenciája hangsúlyozta az éghajlatváltozással kapcsolatos fellépések fontosságát a divaton belül, és remélhetőleg a fenntarthatóság felé tereli majd a divatipart.

A COP26 során megszületettek a Glasgow-i Klímaegyezmény konklúziói és megállapodásai. A paktum néhány kitétele az, hogy minden nemzetnek fel kell gyorsítania éghajlat-politikai intézkedéseit és meg kell erősítenie nemzeti hozzájárulását 2022-ben, majd 2023-ban ismét egy kerekasztal-jelentésre és a vezetői csúcstalálkozóra kell összegyűlnie. A gazdagabb nemzetek is vállaltak kötelezettségeket. 2025-ig megduplázzák pénzügyi támogatásukat az u.n. Adaption Fund (adaptációs alapon) keresztül a fejlődő országok támogatására.

Az, hogy a COP26 sikeresnek vagy kudarcnak tekinthető-e, nagyban függ attól, hogy kit kérdezünk meg. Greta Thunberg, a klímamozgalom szimbólumává vált svéd klímaaktivista azt írta a Twitteren, hogy „Most, amikor a #COP26 a végéhez közeledik, óvakodjunk a zöldmosás és a média pörgés szökőárjától, hogy az eredményt valahogyan „jónak”, „haladásnak”, „reménykedőnek” vagy „a helyes irányba tett lépésnek” állítsuk be. Egy másik kemény tweetben pedig így foglalta össze a konferenciát: „bla, bla, bla”.

Alok Sharma, a COP elnöke határozottabb hangvételű volt, amikor visszatekintett a konferenciára és a megkötött megállapodásokra.

– Azt mondanám azonban, hogy ez egy törékeny győzelem, de a 1,5-öt életben tartottunk. Ez volt az átfogó célunk, amikor két évvel ezelőtt elindultunk erre az útra, vállalva a COP-elnökjelölt szerepét. Azt mondanám, hogy az 1,5-ös pulzus gyenge, ez az oka annak, hogy bár elértünk egy történelmi megállapodást, de ezt így gondolom. Ezt nem csak az a tény fogja megítélni, hogy az országok feliratkoztak, hanem az, hogy teljesítik-e és teljesítik-e a kötelezettségvállalásokat – magyarázta Sharma a COP26 zárónyilatkozatában.

A konferencián szóba került a divat és a ruházat, amely a világ egyik legnagyobb feldolgozóiparát és egyben az egyik leginkább környezetkárosító iparágát jelenti. A konferencia felvezetéseként Vivienne Westwood divattervező és aktivista egyesítette erőit a Letters to the Earth szervezettel. Ez egy olyan szervezet, amelynek célja, hogy összegyűjtse és inspirálja az embereket, hogy hallassák hangjukat, és globális felhívást tegyenek az éghajlatváltozás elleni küzdelemre. Vivienne Westwood levelében a gazdasággal foglalkozott, és kormányzati együttműködésre szólított fel. https://www.letterstotheearth.com/

A COP26 egyik, ha nem a legfontosabb divateseménye a megújult  Fashion Industry Charter for Climate Action volt. A Fashion Charter 2018-ban indult, és az általános cél az, hogy a divatipart legkésőbb 2050-re a nettó nulla kibocsátás felé vezesse. A megújított charta, amelyet a Business of Fashion a „divat zászlóshajójának éghajlat-kezdeményezéseként” jellemez  , megköveteli az aláíróktól, hogy 2030-ig a felére csökkentsék kibocsátásaikat, vagy tűzzenek ki tudományosan megalapozott célokat, és frissített terveket kell benyújtaniuk ennek módjáról a következő 12 hónapban.

A Chartát a divatipar jelentős szereplői írták alá, mint például a Kering, a Chanel, a Burberry, az Adidas, a Nike és így tovább. Ők is szerepelnek a frissített chartában, amelyhez csatlakozott az LVMH, a világ legnagyobb luxuskonszernje, a Louis Vuitton, a Dior és a Celine tulajdonosa, hogy néhányat említsünk. Az aláírók listáján olyan skandináv nevek is szerepelnek, mint a Gant, a Haglöfs, a H&M, a Re:Newcell és a Ganni. A listán a márkák mellett civil szervezetek, kiskereskedők és beszállítók is szerepelnek.

Federica Marchionni, a Global Fashion Agenda vezérigazgatója egy panelbeszélgetésen kommentálta a megújult Fashion Chartát, mivel a koppenhágai székhelyű szervezet a kezdetektől fogva kezdeményezte és támogatja a chartát. 

A korábbi és a mostani elköteleződés láttán valóban sok reményt ad, de nem csak reményt, – mert alapból bizakodó vagyok – hanem határozottan már látni lehet, hogy van cselekvés és változás. A Global Fashion Agenda számára, mint az egyik korai aláíró, kezdetektől fogva hittünk ebben a chartában, és segítünk is, ahogy tudunk. A Global Fashion Agendánál van egy platformunk, ahol segítünk összehívni és mozgósítani az iparágat a cselekvésre, további információ: https://www.globalfashionagenda.com/.

Stella McCartney, a fenntartható divat hosszú távú népszerűsítője egy másik panelbeszélgetésben elmagyarázta, hogyan dolgozik új technológiák kifejlesztésén beszállítóival, hogy fenntartható bőrutánzatokat hozzanak létre, és hogyan építi be márkája munkájukba a regeneratív gazdálkodást. Azt is hangsúlyozta, hogy jogszabályokra, ösztönzőkre és politikákra van szükség ahhoz, hogy a divatipar változást hajtson végre. A COP26 során Stella McCartney és márkája petíciót is indított   az állati bőr és szőrme használatának megállítására. 

Itt meg kell jegyeznünk, hogy a bőrgyártással foglalkozó szövetségek és szakemberek igen komoly diskurzust folytatnak már régóta ebben a témában, és most igen erősen reagáltak Stella McCartney mostani,  ellenük irányuló kampányára. Úgy vélik, hogy az u.n.vegán bőr előállítása nem minden esetben igazán fenntartható és környezettudatos és ha olyan állati bőrök felhasználásáról beszélünk, amelyek amúgyis hulladékot képeznének, illetve a bőr elállításánál odafigyelnek a fenntarthatósági követelményekre, ez alternatívát jelenthet a fenntarthatóbb bőriparban. Hogy tisztábban lássunk ebben a témában, érdemes visszanézni Gustavo Gonzalez-Quijano úrnak, COTANCE-European Leather Association főtitkárának előadását, melyet a 6.Globális Fenntarthatósági Divathetünkün tartott a fenntartható anyagok panelben, lásd videó elejét: https://www.youtube.com/watch?v=mfnlGLPnr5M

A COP26-on az ösztönzőkre vonatkozó felhívást a Textile Exchange nonprofit szervezet által létrehozott koalíció kereskedelempolitikai kérése kényszerítette ki. A több mint 50 divat- és textilipari vállalat, valamint civil szervezet által aláírt kérés a kormányokhoz intézett kérés, hogy könnyítsék meg és ösztönözzék a környezetbarát anyagok használatát. Az aláírók között olyan vezető márkák és konglomerátumok vannak, mint a Capri Holding, a Kering, a H&M Group, a Patagonia, a VF Corporation és mások.

A Divat Charta mellett a COP26 alkalom volt a márkák és szervezetek számára, hogy kiemeljék és hangsúlyozzák a különböző fenntarthatósági kezdeményezéseket. A British Fashion Council és az Egyesült Királyság kormányának nemzetközi marketingkampánya, a GREAT kiállítást rendezett arról, hogy a brit divat innováción keresztül hogyan kezeli az éghajlatváltozást – többek között olyan kiemelt márkákkal, mint a Burberry, a Stella McCartney, a Mulberry és a Phoebe English. A márkák különböző stratégiákat mutattak be annak érdekében, hogy még inkább klímasemlegessé váljanak azáltal, hogy nem szokványos gyártási és anyagválasztási módszereket alkalmaznak. Boris Johnson brit miniszterelnök rendkívül pozitívan nyilatkozott a kiállításról.

— A GREAT kampány az Egyesült Királyság kreativitásának és találékonyságának legjavát mutatja be szerte a világon. A végtelenül újrahasznosítható ruháktól a szén-dioxid-semleges cégekig nagyszerű látni, hogy ezek a brit divatmárkák újítanak, és a zöldebb jövő felé vezetik az ipart. Tudom, hogy sokkal több vállalkozás fog keményen dolgozni azon, hogy a divat fenntarthatóbbá váljon az elkövetkező években, és dicséret illeti az ipar eltökéltségét, hogy kivegye a részét ebben – magyarázta.

A Fashion Revolution divataktivista mozgalom által kezdeményezett Fashion Open Studio, és a British Council rendezvénysorozatot szervezett a COP26 kapcsán. Együtt meghívtak kilenc nemzetközi tervezőt, hogy virtuálisan nyissák meg stúdióikat, és mutassák be az éghajlatváltozással kapcsolatos válaszaikat és gyakorlataikat. A világ minden tájáról érkezett tervezők megmutatták, hogy a kis léptékű innováció milyen hatalmas hatást fejt ki. 

A COP26-on született megállapodások ugyan még vita tárgyát képezik,  azonban kétségtelen, hogy a konferencia jelentős változásokat kezdeményezett, és sok embert ültetett egy asztalhoz és további motivációt és feladatokat adott a klíma témákban felelősen gondolkodóknak.

OLIVER DAHLE, a Scandinavia Mind News, 2021.nov.17-i cikke nyomán írta: Mányiné dr.Walek Gabriella

 

 

 

 

 

 

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.

Kedves Partnerünk! Ez a honlap sütiket használ. A sütik elfogadásával kényelmesebbé teheti a böngészést. A honlap további használatával hozzájárulását adja a sütik használatához. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás